A weboldalon cookie-kat(sütiket) használunk, amelyek segítenek a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. A weboldal további használatával jóváhagyod a cookie-k használatát. Rendben
Termékek Menü
0

5 tipp hogyan készítsd fel a bőröd a napfürdőzéshez

5 tipp hogyan készítsd fel a bőröd a napfürdőzéshez

Itt a nyár!  Egyre többet süt a nap és már ereje is van.  Ilyenkor újra előkerülnek a szakértői cikkek, melyekben arról olvashatunk, hogy mennyire káros napozni. Nem tudom, ki hogy van vele, én kifejezetten a bőrömön érzem, hogy pár napon eltöltött perc után teljesen feltöltődök. Természetesen a mértékletesség nagyon fontos. Csak rajtad múlik, hogy a napsugár barátod lesz, vagy az ellenséged.

Az aktuális szakértői cikkünk most arról szól, hogy hogyan készítsük fel a bőrünket a napfürdőzéshez, hogyan profitálhassunk minél inkább a Nap éltető erejéből.

Pici háttér infó

A bőrünk színét a pigment sejtek adják. Ezek a sejtek a bőr legalsó hámrétegében találhatók, itt termelik a melanin nevű festékanyagot, ami a bőr színét adja. A melanin UV-sugárzás hatására oxidálódik, sötétebb színűvé válik, ezzel javul az UV-elnyelő képessége. Minél barnább a bőrünk, annál hatékonyabban nyeli el az UV-sugárzást a melanin, megóvva ezzel a bőrben a többi sejtet a sugárzás DNS-károsító hatásától. Adódik a kérdés: vajon javíthatunk-e a bőrünk festékezettségén?

 

  1. Fokozatosság

Fontos a fokozatosság, a bőröd napsugarakhoz való szoktatásakor. Ha tavasztól - kezdetben pár percet töltve a napon, majd fokozatosan növelve az időtartamot- szoktatod a bőrödet a napfényhez, akkor tapasztalni fogod, hogy az ellenálló képessége javul. Sőt, az immunrendszered és a csontjaid is profitálnak belőle, hiszen a természetes D vitamin az egyik legfontosabb vitamin, ami természetesen úton csak a napsugarakból épülhet be a szervezetünkbe.

A felkészülés időszakára is érvényes a szabály, hogy kerülnöd kell a 11-15 óra közötti napfürdőzést, és ne feledkezz meg a fényvédelemről sem! Használj természetes összetevőket tartalmazó fizikai fényvédőket, ha hosszabb időre kimész a Napra, akár a városban is.

  1. Belső hidratálás

A víz szinte minden cikkünkben előkerül. A belső hidratálás nagyon fontos! A napi 2-3 liter folyadék bevitele a sejteket is feltölti, elszállítja a felesleges anyagcsere termékeket, így a bőrünk feszes és egészséges lesz. A hidratált bőr sokkal szebben barnul le, mint ha száraz, érdes.

  1. Hámlasztás

A természetes hámlasztás fontosságáról is sokat beszéltünk a korábbi cikkeinkben. Mivel fontos, és nem mindegy hogy hogyan csinálod, ezért írunk róla ismét. A test elhalt hámsejtjeit érdemes eltávolítani, mert a sima, puha bőr egyenletesebben barnul. Mindennek a jótékony hatását akkor élvezheted, ha betartasz pár nagyon fontos szabályt:

  • ha tengerparti napozásra készülsz, minimum egy héttel előtte radírozz!
  • frissen hámlasztott, radírozott bőrrel TILOS az intenzív napozás és a szolárium használata! A friss, puha bőröd könnyen megéghet, és foltos lesz.
  • arcra csak kémiai hámlasztót – gyümölcssavas – használj. A durva szemcsés anyagok mikro sebeket ejthetnek az arcbőrön  melyek a napon könnyen leéghetnek.  A testre használhatsz mikroszemcsés radírokat, de csak óvatosan, és ne erősen dörzsölve!

 

  1. Belső fényvédők? Igen!

A belsőleg alkalmazott fényvédők segítenek, hogy a bőrünk természetes védekezését jelentő pigmentáció kialakulhasson (azaz a barnulásban segítenek). Ide tartoznak a karotin tartalmú növények: répa, sütőtök stb., a  flavonoid tartalmú gyümölcsök: papaya, áfonya, amelyek magas antioxidáns tartalmukkal védik a sejteket, és a zöld színű zöldségek, pl. a spenót.

Egyik sem csodaszer, de mindegyik hasznos, és hosszú távon felépítheti a bőr természetes védekezését.

Ilyenkor napi szinten érdemes a felsorolt gyümölcsöket és zöldségeket enni, de célszerű vitaminokkal is kiegészítened a táplálkozásodat.

 

  1. Külső fényvédők használata

Mindenkinek más a bőre, és máshogy reagál a napsugarakra.  Egy dolog nagyon fontos! Mindig használj fényvédő készítményt,  ha tartósan kint vagy a szabadban! 

Kétféle fényvédőből válogathatsz: a kémiai, és a fizikai készítmények közül.  A természetes megoldások közül mindenképp a fizikai fényvédelmet javasoljuk, ezt fogadja el az Ecocert és más bio minősítő intézet is.

A külsőleg használt krémek természetes alapanyagai pajzsként visszatükrözik vagy elnyelik a káros napsugarakat, amelyek esetleg problémákat okozhatnak a hámrétegben. Ilyen adalékanyagok lehetnek a kókusz, szezámolaj, a homoktövis olaj, shea vaj, a málnamag olaj, sárgarépa kivonata, a titánium-dioxid és a cink oxid.

 

Bármilyen fényvédőt is használj, a direkt napozást a 11-15 óra közötti időszakban még így is kerüld. Ha megég a bőröd, az hosszú távú károsodást eredményez, még akár láthatatlan formában is.  Érdemes ezt a videót megnézned.

A filmben speciális UV szűrős kamerával fotózták a bőrt, és azt is láthatod, hogy hogyan működik az UV fényvédőkrém a bőrön.

A napégés látható jelei később jelennek meg: szárazabb bőr, rugalmatlanná, ráncossá válás, és még a pigment foltok is előjöhetnek. És akkor még nem is beszéltünk a bőrrákról és a napallergiáról…

Tehát azt javasoljuk: ne 1 hét alatt próbáld elérni a kívánt gyönyörű barna bőrszínt!

 

Plusz praktikus tippek:

  • A napvédőt legalább 20 perccel azelőtt vidd fel a bőrödre, mielőtt kimennél a napra. Ennyi idő szükséges a maximális felszívódáshoz és a védelem kialakulásához
  • Tudod, hogy mennyi krémet kellene egy alkalommal felvinni a bőrödre?  Ez a mennyiség kb. 3 evőkanálnyi… (azaz a teljes flakon kb. 10 alkalom után el kellene, hogy fogyjon) Ha ez a mennyiség kevesebb, csökken a védelem mértéke! Különösen fontos az érzékenyebb, vékonyabb bőrfelületek védelme: mint például a fül, orr, váll, nyak
  • kb. 2 óránként meg kell ismételni a krémezést. Ha vízbe mész, vagy jobban verejtékezel, akkor még gyakrabban.
  • Bizonyos gyógyszerek fényérzékennyé változtatják a bőröd. Így mielőtt belekezdenél a napozásba, beszélj az orvosoddal vagy gyógyszerészeddel.
Tartalomhoz tartozó címkék: fényvédelem napozás
blog comments powered by Disqus